Wednesday, September 7, 2011

SENAR SENAR TANPA NADA

Salam Kasih


Aku menyelam turun ke kedalaman lautan bentuk-bentuk
Berharap. .....
Untuk mendapatkan mutiara sempurna
Dari yang tanpa bentuk

Tak ada lagi. .....
Berlayar dari pelabuhan ke pelabuhan
Dengan perahuku yang tak tahan cuaca ini
Hari-hari lama berlalu
Ketika aku selalu dilontarkan di atas ombak-ombak

Dan sekarang. ....
Aku berharap-harap cemas
Untuk mati ke dalam yang tanpa kematian

Aku akan mengambil kecapi kehidupanku ini
Pada balairung pertemuan di dekat jurang
Yang tak berhingga dalamnya
Dimana musik dari senar-senar tanpa nada
Semakin bertambah

Aku akan. .....memainkannya
Dengan nada-nada keabadian
Dan ketika ia telah melantunkan ungkapan terakhirnya
Aku menggeletakkan kecapiku
Yang diam di kaki keheningan

Karya: I W Sudarma
Bali, 07092011

No comments: